|
Βρέθηκαν συνολικά
22 εγγραφες. Παρουσιάζονται οι εγγραφές 1 εως 22. |
|
προηγούμενη
-
επόμενη
σελίδα |
Μαρίνου Αλεξάνδρα
Τα Χρηστά Ήθη ως Γενική Συνταγματική Αρχή [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 3006 προστέθηκε τον Σεπτέμβριο του 2009.
Λήμματα: Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=3006 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
Ζ. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Συμπερασματικά, καθίσταται εμφανές τόσο από τη θεωρητική ανάπτυξη όσο και από τα σχετικά νομολογιακά παραδείγματα, πως η έννοια των χρηστών ηθών διαπνέει ολόκληρη την έννομη τάξη και ειδικότερα το χώρο του συνταγματικού δικαίου. Ο συντακτικός νομοθέτης δεν παρέχει εξουσιοδότηση στον κοινό νομοθέτη να εισάγει είτε ορίζοντας την έννοια των χρηστών ηθών είτε με οποιονδήποτε άλλο συναφή τρόπο νέες οριοθετήσεις ή περιορισμούς των θεμελιωδών δικαιωμάτων. Η γενική ρήτρα των χρηστών ηθών αποσκοπεί στην αποτροπή κάθε ανήθικης άσκησης θεμελιώδους δικαιώματος. Δεσμεύει κατά συνέπεια τον κοινό νομοθέτη ο οποίος δεν μπορεί με το κοινό δίκαιο να επιτρέπει την αντίθετη προς τα χρηστά ήθη άσκηση οποιουδήποτε δικαιώματος. Ταυτόχρονα, δεν αποτελεί η εν λόγω ρήτρα κατά την αντίληψη του συντακτικού νομοθέτη δίαυλο εισαγωγής ασφυκτικών νομοθετικών περιορισμών “εν ονόματι των χρηστών ηθών”. Η έννοια αυτή ως ευρύτατη αξιολογική έννοια διαχέεται σε ολόκληρη την έννομη τάξη, σε κάθε μερικότερη περιοχή του δικαίου όπου και προσλαμβάνει ειδικότερη μορφή.
Αν και δεν υπάρχει ειδική επιφύλαξη νόμου, εννοιολογικές πτυχές και μερικότερες πλευρές των χρηστών ηθών υπάγονται αναμφισβήτητα στη γενική ρυθμιστική αρμοδιότητα του κοινού νομοθέτη. Και πάλι όμως, κάθε συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση ελέγχεται ως προς τη συμφωνία της με το Σύνταγμα, ώστε να μην εισάγονται αδικαιολόγητες οριοθετήσεις ή περιορισμοί με το πρόσχημα της τήρησης των χρηστών ηθών17.
Εν κατακλείδι, τα χρηστά ήθη αποτελούν γνώμονα βάσει του οποίου τίθενται φραγμοί στην άσκηση όλων των δικαιωμάτων του ατόμου, προκειμένου να διαφυλάσσονται αξίες πρωταρχικής σημασίας για τη συγκρότηση και την ομαλή λειτουργία του κοινωνικού συνόλου.
17 Δημητρόπουλος, Παραδόσεις Συνταγματικού Δικαίου, Τόμος ΙΙΙ, 2001, Σελ. 896.
|
Το πλήρες κείμενο θα προστεθεί σύντομα
-
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία
-
|
Τσέλιος Χρήστος
Τα Χρηστά Ήθη ως Γενική Οριοθέτηση [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 2987 προστέθηκε τον Ιούνιο του 2009.
Λήμματα: Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=2987 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
Χρηστά ήθη ορίζονται ως οι κρατούσες σε ένα συγκεκριμένο χρόνο και
τόπο ηθικοκοινωνικές αντιλήψεις του μέσου δίκαιου και χρηστού ανθρώπου.
Στο σύγχρονο δίκαιο συνιστούν μια αόριστη νομική έννοια η οποία
προσδιορίζεται κάθε φορα από τον δικαστή με βάση όχι τις προσωπικές του
αντιλήψεις αλλά αντικειμενικά κριτήρια. Στο Σύνταγμα τα χρηστά ήθη
αναφέρονται στις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1, 13 παρ. 2 και 93 παρ. 2 και
προσδιορίζουν το περιεχόμενο των συνταγματικών δικαιωμάτων της ελέυθερης
ανάπτυξης της προσωπικότητας και της θρησκευτικής ελευθερίας αντίστοιχα
και της αρχής της δημοσιότητας των συνεδριάσεων των δικαστηρίων.
Διχογνωμία επικρατεί στη θεωρία για το αν η ρήτρα των χρηστών ηθών
αποτελεί περιορισμό μόνο των δικαιωμάτων στα οποία αποκλειστικά
αναφέρεται ή γενική οριοθέτηση όλων των συνταγματικών δικαιωμάτων. Οι
27
υποστηρικτές της πρώτης άποψης αντιλαμβάνονται τα χρηστά ήθη ως
περιορισμό των δικαιωμάτων στα οποία αναφέρονται και δεν διακρίνουν
μεταξύ περιορισμού και οριοθέτησης. Εκείνοι της δεύτερης διαχωρίζουν τους
δύο όρους και καταληγουν πως τα χρηστά ήθη συνιστούν γενική οριοθέτηση
όλων των συνταγματικών δικαιωμάτων. Η δεύτερη κρίνεται ως η ορθότερη
άποψη αφού τα χρηστά ήθη αποτελούν μέρος της ρήτρας της χρηστότητας που
διέπει όλα τα συνταγματικά δικαιώματα.
|
Πλήρες Κείμενο (σε Acrobat pdf) -
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία
-
|
Τριάντου Αλεξία
Ελευθερία της Τέχνης και Χρηστά Ήθη
[Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 2964 προστέθηκε τον Ιούνιο του 2009.
Λήμματα: Τέχνη -Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=2964 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
Το περιεχόμενο της ελευθερίας της τέχνης αποκτά τρεις διαστάσεις,
ένα αμυντικό, ένα προστατευτικό και ένα διασφαλιστικό περιεχόμενο, τα
οποία ανέλυσα παραπάνω. Η ελευθερία της τέχνης υπόκειται αναμφισβήτητα
σε γενικές οριοθετήσεις και σε καμία περίπτωση, όπως και κάθε
47 Πρόκειται για την ταινία του Jean-Luc Godard «Je vous salue Marie». Το Εφετείο των Παρισίων
έκρινε ότι η προσβολή της συγκεκριμένης ταινίας δεν είναι ικανή να δικαιολογήσει την απαγόρευση
προβολής της, καθώς δεν υπάρχει εξαναγκασμός, άμεσος ή έμμεσος, των ατόμων να την
παρακολουθήσουν και όσοι προτίθενται να την δουν είναι ενημερωμένοι σχετικά με το περιεχόμενό
της .
48 Βλ. Δημητρόπουλο Αν., Εφαρμογές Συνταγματικού Δικαίου ΙΙ, Συνταγματικά Δικαιώματα, εκδ.
Σάκκουλα, Αθήνα- Θεσσαλονίκη 2007, σελ. 81
20
συνταγματικό δικαίωμα, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως ανεπιφύλακτο λόγω του
ότι δεν αναφέρει ρητώς περιορισμούς το άρθρο 16 παρ.1 Σ.
Συνεπώς, η ελευθερία της τέχνης οριοθετείται, μεταξύ άλλων, από
τα χρηστά ήθη και δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να την προσβάλλει.
Είναι σημαντική η παρατήρηση μίας τάσης αποφυγής του νομοθέτη να δώσει
έναν συγκεκριμένο ορισμό στα χρηστά ήθη, αφήνοντας έτσι ένα ευρύ
περιθώριο στο δικαστή να προσδιορίσει ο ίδιος αν υπάρχει- σε συγκεκριμένη
υπόθεση την οποία εξετάζει- προσβολή των χρηστών ηθών.
Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης εργασίας έγινε αναφορά τόσο στην
ελευθερία της τέχνης σε σχέση με την έννοια των χρηστών ηθών καθ’
εαυτήν, όσο και σε σχέση με τις συναφείς έννοιες του ασέμνου και της
προσβολής του θείο καθώς και εκτενή αναφορά στο κινηματογράφο, ως
χώρος όπου προβάλλεται η τέχνη στο κοινό και στο πως αυτός επηρεάζεται
από την έννοια του άσεμνου.
|
Πλήρες Κείμενο (σε Acrobat pdf) -
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία -
|
Χριστοδούλου Αναστασία
Τα Χρηστά Ήθη στην Ελληνική Νομολογία [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 2959 προστέθηκε τον Ιούνιο του 2009.
Λήμματα: Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=2959 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
Τα χρηστά ήθη αποτελούν μια αόριστη νομικά έννοια
και συναντώνται στο Σύνταγμα, τον Αστικό Κώδικα και
σε άλλα νομοθετήματα. Ως αόριστη νομική έννοια
εναπόκειται στον κοινό νομοθέτη και τον δικαστή ο
προσδιορισμός του νοήματός τους, ο οποίος πρέπει να
γίνεται με βάση τις επικρατούσες κοινωνικές αντιλήψεις
περί ηθικής και όχι με βάση τις προσωπικές αντιλήψεις
του δικαστή. Τα χρηστά ήθη διέπουν όλο το φάσμα των
ανθρώπινων σχέσεων και ορίζονται ως οι αντιλήψεις του
μέσου έμφρονα και τίμια σκεπτόμενου ανθρώπου.
|
Πλήρες Κείμενο (σε Acrobat pdf) -
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία
-
|
Σκιαδοπούλου Ευδοκία
Τα Χρηστά Ήθη ως Γενική Οριοθέτηση [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 2879 προστέθηκε τον Ιούνιο του 2009.
Λήμματα: Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=2879 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Τα χρηστά ήθη ορίζονται ως οι εκάστοτε κρατούσες αντιλήψεις του μέσου
σκεπτόμενου κοινωνικού ανθρώπου. Είναι ειδικότερη εκδήλωση της ρήτρας
χρηστότητας που εισάγεται στο άρθρο 5§1 Σ και παρά τις αντιτιθέμενες απόψεις,
αποτελούν οριοθέτηση των συνταγματικών δικαιωμάτων και όχι περιορισμό τους.
Αφορούν όλα τα θεμελιώδη συνταγματικά δικαιώματα, υπό την έννοια ότι αυτά
πρέπει πάντα να ασκούνται με βάσει τα χρηστά ήθη.
|
Πλήρες Κείμενο (σε Acrobat pdf) -
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία -
|
Νικολοπούλου Χαρίκλεια
ΤΑ ΧΡΗΣΤΑ ΗΘΗ ΩΣ ΓΕΝΙΚΗ ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 2793 προστέθηκε τον Ιούνιο του 2008.
Λήμματα: Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=2793 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
6. ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Τα χρηστά ήθη ορίζονται ως «οι κρατούσες κοινωνικές αντιλήψεις του μέσου χρηστού και δίκαιου ανθρώπου σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο». Συνιστούν μια αόριστη νομική έννοια, που αποτυπώνεται στα άρθρα 5 παρ.1, 13 παρ.2 και 93 παρ.2 του Συντάγματος. Στη θεωρία υποστηρίζονται δύο διαφορετικές απόψεις σχετικά με το ζήτημα αν τα χρηστά ήθη εφαρμόζονται μόνο όπου ο συντακτικός νομοθέτης το αναφέρει ρητά ή αν ισχύουν για όλα τα συνταγματικά δικαιώματα ακόμα και αν δεν επαναλαμβάνονται λεκτικά. Ορθότερη θεωρείται η δεύτερη άποψη. Επομένως, τα χρηστά ήθη αποτελούν γενική οριοθέτηση όλων των συνταγματικών δικαιωμάτων, σύμφωνα με τον ακριβέστερο όρο και όχι περιορισμό αυτών.
|
Πλήρες Κείμενο (σε Acrobat pdf) -
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία
-
|
Φέστας Ιωάννης
Τα Χρηστά Ήθη ως Γενική Οριοθέτηση [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 2780 προστέθηκε τον Ιούνιο του 2008.
Λήμματα: Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=2780 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
Ως χρηστά ήθη ορίζονται οι ηθικές αντιλήψεις του μέσου χρηστού κοινωνικού ανθρώπου. Ο προσδιορισμός τους γίνεται από το δικαστή με βάση αντικειμενικά κριτήρια που αντλούνται από την υπάρχουσα κοινωνική ηθική και όχι βάσει των προσωπικών του αντιλήψεων. Στο Σύνταγμα γίνεται αναφορά στα χρηστά ήθη, στα άρθρα 5§1, 13§2 εδ. β’ και 93§2. Με αφορμή, μάλιστα, την αναφορά στο 5§1 υπάρχει διχογνωμία ως προς τη φύση και τη λειτουργία τους. Οι υποστηρικτές της πρώτης γνώμης, δε διακρίνουν μεταξύ περιορισμών και οριοθετήσεων, ενώ αντιλαμβάνονται τα χρηστά ήθη ως περιορισμό των ατομικών δικαιωμάτων, ο οποίος πρέπει να εφαρμόζεται μόνο όπου ρητά αναφέρεται. Η δεύτερη άποψη διαχωρίζει τους δύο όρους, καταλήγοντας ότι τα χρηστά ήθη αποτελούν γενική οριοθέτηση που καλύπτει όλα τα ατομικά δικαιώματα. Η άποψη αυτή κρίνεται ως ορθότερη, καθώς τα χρηστά ήθη είναι τμήμα της γενικότερης ρήτρας χρηστότητας που ως γενική οριοθέτηση αποτελεί αντικειμενική συνταγματική αρχή που διέπει το σύνολο της έννομης τάξης.
|
Πλήρες Κείμενο (σε Acrobat pdf) -
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία -
|
ΦΑΣΙΑΝΟΥ ΑΣΗΜΙΝΑ-ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ
ΤΑ ΧΡΗΣΤΑ ΗΘΗ ΚΑΤΑ ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 2646 προστέθηκε τον Μάιο του 2008.
Λήμματα: Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=2646 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Τα χρηστά ήθη αποτελούν μία γενική ρήτρα που προβλέπεται από το Σύνταγμα κατ’ αρχήν αλλά η φύση και η έκταση ισχύος της προκαλούν διχογνωμία σε θεωρητικό επίπεδο. Κατά τη θεωρία της γενικής εφαρμογής που δέχεται η ελληνική νομολογία τα χρηστά ήθη ως έννοια συνιστούν οριοθέτηση όλων των δικαιωμάτων που κατοχυρώνει το Σύνταγμα. Όσον αφορά την εξειδίκευση του περιεχομένου της το οποίο χαρακτηρίζεται ρευστό, αρμόδιοι είναι ο κοινός νομοθέτης και ο δικαστής, ο οποίος για να διατυπώσει κρίση επικαλείται τις επιταγές της κρατούσας κοινωνικής ηθικής και της δημόσιας τάξης. Η αοριστία της ρήτρας των χρηστών ηθών ενδέχεται να προκαλέσει τις προσωπικές αντιλήψεις του δικαστή και να τον οδηγήσει σε αυθαιρεσία. Ωστόσο, τα χρηστά ήθη αποτελούν πάντοτε ένα αναντικατάστατο δικαιοδοτικό μέτρο της ελληνικής έννομης τάξης, μία έννοια ιδιαζόντως σημαντική για το Σύνταγμα και τους νόμους της Ελλάδος.
|
Πλήρες Κείμενο (σε Acrobat pdf) -
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία
-
|
Θεοδωροπούλου Γεωργία
Τα Χρηστά Ήθη στην Ελληνική Νομολογία [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 2414 προστέθηκε τον Ιούνιο του 2007.
Λήμματα: Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=2414 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
|
Το πλήρες κείμενο θα προστεθεί σύντομα
-
Περιεχόμενα
-
Βιβλιογραφία
-
Νομολογία
-
|
Γιάννη Φερντιόλα
Τα Χρηστά Ήθη στην Ελληνική Νομολογία [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 2346 προστέθηκε τον Ιούνιο του 2007.
Λήμματα: Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=2346 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η έρευνα αυτή διαπραγματεύεται την έννοια των χρηστών ηθών που συνίσταται στις κρατούσες κοινωνικές αντιλήψεις του μέσου και δίκαιου ανθρώπου σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Πρόκειται για μια αόριστη νομική έννοια με κοινωνική και ηθική χροιά που συναντάται τόσο σε διατάξεις του Συντάγματος όσο και άλλων νομοθετημάτων. Στο Σύνταγμα η έννοια των χρηστών ηθών αποτελεί μια γενική οριοθέτηση όλων των συνταγματικών δικαιωμάτων αν και υπάρχει και η αντίθετη άποψη ότι πρόκειται για περιορισμό. Τα χρηστά ήθη εξειδικεύονται από τους κοινούς νόμους και τον δικαστή ο οποίος πρέπει να κρίνει βάσει αντικειμενικών κριτηρίων. Η ελληνική νομολογία έχει ερμηνεύσει και έχει επικαλεστεί τα χρηστά ήθη σε πολλά συνταγματικά δικαιώματα.
|
Το πλήρες κείμενο θα προστεθεί σύντομα
-
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία
-
|
Βαρότση Αλεξάνδρα
Τα Χρηστά Ήθη κατά το Σύνταγμα και τους Νόμους [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 2298 προστέθηκε τον Ιούνιο του 2007.
Λήμματα: Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=2298 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
Περίληψη
Τα χρηστά ήθη αποτελούν μια γενική ρήτρα που προβλέπει καταρχήν το Σύνταγμα, η φύση και η έκταση ισχύος της οποίας προκαλεί διχογνωμία σε θεωρητικό επίπεδο. Κατά τη θεωρία της γενικής εφαρμογής που δέχεται η ελληνική νομολογία τα χρηστά ήθη ως έννοια συνιστούν οριοθέτηση όλων των δικαιωμάτων που κατοχυρώνει το Σύνταγμα. Όσον αφορά την εξειδίκευση του περιεχομένου της το οποίο χαρακτηρίζεται ρευστό, είναι αρμόδιοι ο κοινός νομοθέτης μα και ο εκάστοτε δικαστής ο οποίος για να διατυπώσει κρίση επικαλείται τις επιταγές της κρατούσας κοινωνικής ηθικής και της δημόσιας τάξης. Η αοριστία της ρήτρας των χρηστών ηθών ενδέχεται να προκαλέσει τις προσωπικές αντιλήψεις του δικαστή και να τον οδηγήσει σε αυθαιρεσία. Ωστόσο, τα χρηστά ήθη αποτελούν πάντα ένα αναντικατάστατο δικαιοδοτικό μέτρο της ελληνικής έννομης τάξης, μία έννοια ιδιαζόντως σημαντική για το Σύνταγμα και τους νόμους της Ελλάδας.
|
Πλήρες Κείμενο (σε Acrobat pdf) -
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία -
|
Αφεντάκη Αργυρώ
Τα Χρηστά Ήθη ως Γενική Οριοθέτηση [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 2293 προστέθηκε τον Ιούνιο του 2007.
Λήμματα: Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=2293 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Όπως γίνεται δεκτό χρηστά ήθη είναι οι κρατούσες αντιλήψεις του μέσου χρηστού και δίκαιου ανθρώπου για το ποια συμπεριφορά ανταποκρίνεται στις επιταγές της κοινωνικής ηθικής. Έχουν διατυπωθεί δύο διαφορετικές απόψεις για το αν τα χρηστά ήθη περιορίζουν μόνο τα δικαιώματα στα οποία ρητά αναφέρονται (άρθρο 5 παρ. 1 και 13 παρ. 2 εδ. β΄) ή επεκτείνονται και στα άλλα συνταγματικά τα οποία κατοχυρώνονται στο Σύνταγμα χωρίς να είναι απαραίτητη η ρητή αναφορά τους, αφού το άρθρο 5 παρ. 1 αποτελεί γενική διάταξη και οι ρήτρες που αναφέρονται σε αυτό εφαρμόζονται και στα άλλα συνταγματικά δικαιώματα. Ορθότερη θεωρείται η δεύτερη άποψη. Επομένως, τα χρηστά ήθη αποτελούν γενική οριοθέτηση όλων των συνταγματικών δικαιωμάτων.
|
Πλήρες Κείμενο (σε Acrobat pdf) -
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία
-
|
Θεοδώρου Σωτηρία
Τα Χρηστά Ήθη στην Ελληνική Νομολογία [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 2215 προστέθηκε τον Ιούνιο του 2007.
Λήμματα: Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=2215 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
|
Το πλήρες κείμενο θα προστεθεί σύντομα
-
Περιεχόμενα
-
Βιβλιογραφία
-
Νομολογία
-
|
Βράχας Χρίστος
Τα Χρηστά Ήθη ως Γενική Οριοθέτηση [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 2174 προστέθηκε τον Ιούνιο του 2007.
Λήμματα: Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=2174 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
|
Το πλήρες κείμενο θα προστεθεί σύντομα
-
Περιεχόμενα
-
Βιβλιογραφία
-
Νομολογία
-
|
Μαρκατσέλη Χαρίκλεια
Τα Χρηστά Ήθη ως Γενική Οριοθέτηση [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 1884 προστέθηκε τον Μάιο του 2006.
Λήμματα: Οριοθέτηση -Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=1884 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
Τα χρηστά ήθη ορίζονται ως « οι κρατούσες κοινωνικές αντιλήψεις σε μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο», δηλαδή συνιστούν μία αόριστη νομική έννοια και έχουν κοινωνική και ηθική χροιά. Τα χρηστά ήθη αποτυπώνονται συνταγματικά στα άρθρα 5§1 και 13§2 του Συντάγματος. Στη θεωρία υπάρχει μεγάλη αντιπαλότητα σχετικά με τη φύση και το σκοπό των χρηστών ηθών. Μερικοί θεωρούν ότι ισχύουν μόνο όπου το Σύνταγμα τα αναφέρει ρητά, ενώ άλλοι υποστηρίζουν ότι ισχύουν σε όλα τα συνταγματικά δικαιώματα ακόμη κι αν δεν επαναλαμβάνονται λεκτικά στις επιμέρους διατάξεις. Ορθότερη θεωρείται η δεύτερη άποψη. Επομένως, τα χρηστά ήθη συνιστούν γενική οριοθέτηση όλων των συνταγματικών δικαιωμάτων σύμφωνα με τον πλέον δόκιμο όρο και όχι περιορισμό αυτών. Επιπλέον, τα χρηστά ήθη εξειδικεύονται από τους κοινούς νόμους και το δικαστή , ο οποίος πρέπει να κρίνει όχι βάσει των προσωπικών του αντιλήψεων αλλά σύμφωνα με αντικειμενικά κριτήρια.
|
Πλήρες Κείμενο (σε Acrobat pdf) -
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία
-
|
Μπόσμη Γαρυφαλλιά
Η Έλευθερία της Τέχνης και τα Χρηστά Ήθη [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 1142 προστέθηκε τον Μάιο του 2005.
Λήμματα: Θεμέλιο Πολιτεύματος -Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=1142 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
«Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ»
Η ελευθερία της τέχνης είναι ένα από τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα. Κατοχυρώνεται συνταγματικά στο άρθρο 16 του Ελληνικού Συντάγματος του 1975/2001, μαζί με την επιστήμη, την έρευνα και τη διδασκαλία. Η ελευθερία της τέχνης, ως ένα από τα ειδικότερα μέσα παιδείας, περιλαμβάνει επιμέρους ελευθερίες, όπως είναι η ελευθερία της καλλιτεχνικής συνείδησης και της παραγωγής ή κυκλοφορίας έργων τέχνης, καθώς και το δικαίωμα του κοινού για πρόσβαση στα καλλιτεχνικά δημιουργήματα. Η ελευθερία της τέχνης οριοθετείται με βάση τα δικαιώματα των άλλων, το Σύνταγμα και τους σύμφωνους προς αυτό κοινούς νόμους και τα χρηστά ήθη. Υπόκειται, δηλαδή στην οριοθετική τριάδα του άρθρου 5 του Συντάγματος. Ειδικότερα, τα χρηστά ήθη είναι οι αντιλήψεις του ηθικού μέσου κοινωνικού ανθρώπου και αποκαλύπτουν την τίμια συμπεριφορά. Η σχέση των αντιλήψεων αυτών με την ελευθερία της τέχνης και η επίδρασή τους πάνω σ’ αυτήν εξετάζεται από τη σκοπιά των άσεμνων καλλιτεχνικών δημιουργημάτων, όπως είναι οι άσεμνοι πίνακες ζωγραφικής τα πορνογραφικά έντυπα ή οι κινηματογραφικές ταινίες με παρόμοιο περιεχόμενο. Σε κάθε περίπτωση και για κάθε ένα από τα παραπάνω ζητήματα, έχουν διατυπωθεί ποικίλες και συχνά αντικρουόμενες απόψεις, οι οποίες παρατίθενται σε συνδυασμό με την αντίστοιχη βιβλιογραφία και νομολογία, στην οποία στηρίζονται.
|
Πλήρες Κείμενο (σε Acrobat pdf) -
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία -
|
Δημοπούλου Χριστίνα-Σωτηρία
Χρηστά Ήθη [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 477 προστέθηκε τον Ιούνιο του 2004.
Λήμματα: Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=477 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Τα χρηστά ήθη ορίζονται ως « οι κρατούσες κοινωνικές αντιλήψεις μιας συγκεκριμένης χρονικής περιόδου », δηλαδή ως αόριστη νομική έννοια έχουν κοινωνική και ηθική χροιά. Συγκρίνοντας τα χρηστά ήθη του Συντάγματος και τα χρηστά ήθη του ΑΚ – παρά την ουσιαστική ταύτιση των δύο εννοιών- εντοπίζουμε δύο διαφορές ανάμεσά τους : σε πρακτικό επίπεδο, το ευρύτερο πεδίο εφαρμογής των πρώτων (άλλωστε τα χρηστά ήθη του ΑΚ αποτελούν εξειδίκευση των χρηστών ηθών του Συντάγματος) και, δεύτερον, την υπεροχή του κοινωνικού έναντι του ηθικού στοιχείου στο άρθρο 5 του Συντάγματος. Άμεση σχέση υπάρχει ανάμεσα στα άρθρα 5 παρ. 1 και 25 παρ. 3 του Συντάγματος. Προηγείται χρονικά η εφαρμογή των χρηστών ηθών ως οριοθέτησης ενός συνταγματικού δικαιώματος και ακολουθεί η διερεύνηση τυχόν καταχρηστικής άσκησης του δικαιώματος, δηλαδή, ενώ τα χρηστά ήθη θέτουν τα όρια νόμιμης άσκησης του δικαιώματος , η καταχρηστική άσκηση απαγορεύει μια κατ΄αρχήν νόμιμη – εντός των ορίων του δικαιώματος – υπερβολική, όμως, συμπεριφορά. Στη θεωρία υπάρχει έντονη αμφισβήτηση αναφορικά με τη φύση των χρηστών ηθών ως γενικής οριοθέτησης των συνταγματικών δικαιωμάτων. Άλλοι εκπρόσωποι της θεωρίας θεωρούν τα χρηστά ήθη ως περιορισμό των συνταγματικών δικαιωμάτων στα οποία ex pressis verbis αναφέρονται, απορρίπτοντας την αντίθετη γνώμη που τους προσδίδει γενικό χαρακτήρα, ανεξάρτητα από ρητή ή μη αναφορά τους. Τα χρηστά ήθη χρησιμοποιούνται ως οριοθέτηση όλων των συνταγματικών δικαιωμάτων. Με βάση τη νομολογία, ευρύτερη είναι η επίκλησή τους στο δικαίωμα ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας και τις εκφάνσεις του, χωρίς να λείπουν εφαρμογές στην ελευθερία της γνώμης, της τέχνης, της επιστήμης και σε άλλα θεμελιώδη δικαιώματα. Παρουσία των χρηστών ηθών εντοπίζουμε και στην ΕΣΔΑ και σε ευρωπαϊκές αποφάσεις.
|
Πλήρες Κείμενο (σε Acrobat pdf) -
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία
-
Νομολογία -
|
Αβαρκιώτης Βασίλειος
Τα Χρηστά Ήθη ως Γενική Συνταγματική Αρχή [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 169 προστέθηκε τον Ιούνιο του 2004.
Λήμματα: Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=169 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
Έννοια της ηθικής ως πηγής δικαίου και οι διαφορές της από το δίκαιο. Κοινωνική Ηθική. Ιστορική αναδρομή της έννοιας των χρηστών ηθών και ο ορισμός τους στη σημερινή έννομη τάξη. Η συνταγματική αποτύπωσή τους. Η διαλεκτική ως προς την έκταση των περιορισμών τους. \'Ορια. Το άρθρο 5 παρ. 1 Σ. Το άρθρο 13 παρ. 2 Σ. Τα χρηστά ήθη στο Αστικό δίκαιο. Α Κ 33. Α Κ 178. Α Κ 179 Α Κ 281 Α Κ 919. Εισ. Ν. Α Κ 16. Χρηστά ήθη και ποινικό δίκαιο : Π. Κ 308. Χρηστά ήθη και Πολιτική και διοικητική δικονομία : Κ. Πολ. Δ. 116 και Κ Δ Δ 42.
|
Πλήρες Κείμενο (σε Acrobat pdf) -
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία
-
|
Γαργανίδη Ζωή
Σεξουαλική Ελευθερία και Χρηστά Ήθη [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 126 προστέθηκε τον Μάιο του 2004.
Λήμματα: Ελευθερία Προσωπική -Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=126 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΙ ΧΡΗΣΤΑ ΗΘΗ
Εισαγωγή ....……………..………………………………………………………………..
Α. Σεξουαλική Ελευθερία …..………………….………………………………………….
έννοια
εξέλιξη
Β. Χρηστά Ήθη ……………….………………………………………………………….
έννοια
Α’ Μέρος - Νομικό Επίπεδο …………………….………………………………………..
Νομική Κατοχύρωση και Προστασία ……….….………………………………………
Α. Προστατευτικό Αντικείμενο ……….………………………………………………….
Προσωπικότητα …...……..………………………………………………………….
Αυτοκαθορισμός - Αξιοπρέπεια ………………………………….……………….
Ιδιωτική Σφαίρα …………………………………………………………….………
Ισότητα - Ελευθερία ……………………………………………………………… .
Β. Προστασία (αυτή καθεαυτή) ………………………………………………………….
Αστικός Κώδικας ………………………………………………………………….
Σύνταγμα ………………………………………………………………………….
i. Σ 2 §1 ……………………………………………………………………….…
ii. Σ 5 §1 ….……………………………………………………………………….
iii. Σ 5 §2 ….……………………………………………………………………….
iv. Σ 9 §1 ….………………………………………………………………………
Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου …………………………….
i. 8 §§1, 2 ……………………………………………………………………….
ii. αρ. 14 …………………………………………………………………………
Διεθνές Σύμφωνο ΟΗΕ ………………………………………………………….
i. 17 §§1, 2 ……………………………………………………………………..
ii. αρ. 2 §1, αρ. 26 ……………………………………………………………….
Αμερικάνικη Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου ………………………
i. αρ. 11 ………………………………………………………………………… αρ. 1 §1 ………………………………………………………………………..
Γ. Οριοθετήσεις …………………………………………………………….……………
Ειδικές Οριοθετήσεις ……………………………………………………………. Γενικές Οριοθετήσεις ……………………………………………………………
i. Σύνταγμα …………………………………………………………………….. Δικαιώματα Άλλων …………………………………………………………..
ii. Χρηστά Ήθη …………………………………………………………………..
• ευπρέπεια ……………………………………………………………………
• συμβατικότητα ……………………………………………………………...
Δ. Περιορισμοί ………………………………………………………………….……….
Β’ Μέρος - Θεσμική Εφαρμογή …………………………………………………………
Α. Σεξουαλική Ελευθερία και Γάμος ……………………………………………………
Νομολογία ……………………………………………………………………….
i. Τρανσεξουαλικοί ……………………………………………………………..
ii. Ομοφυλόφιλοι ………………………………………………………………...
Β. Σεξουαλική Ελευθερία και Εργασία …………………………………………………
Γ’ Μέρος - Συμπέρασμα ………………………………………………………………. Conclusion …….……………………………………………………………………….
Βιβλιογραφία ……………………………………………………….……………………
|
Πλήρες Κείμενο (σε Acrobat pdf) -
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία -
|
Κατελούζου Διονυσία
Ελευθερία της Τέχνης και Χρηστά Ήθη [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 31 προστέθηκε τον Ιανουάριο του 2004.
Λήμματα: Τέχνη -Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=31 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
Η ελευθερία της τέχνης κατοχυρώνεται στο άρθρο 16 παρ.1 του Συντάγματος. Το δικαίωμα της ελευθερίας της τέχνης οριοθετείται από τα χρηστά ήθη σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ.1 του Συντάγματος. Τα χρηστά ήθη είναι κανόνες κοινωνικής ηθικής, τους οποίους οφείλει να τηρεί ο καλλιτέχνης. Τα χρηστά ήθη εξετάζονται κυρίως από τη σκοπιά των άσεμνων καλλιτεχνικών δημιουργιών. Αυτές περιλαμβάνουν τόσο άσεμνους πίνακες ζωγραφικής όσο και πορνογραφικά έντυπα και κινηματογραφικές ταινίες. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται, επίσης, στη σχέση μεταξύ θεησκείας και τέχνης. Όλες οι προαναφερθείσες απόψεις στηρίζονται, κυρίως, σε ελληνική και γερμανική νομολογία. Παρατίθεται, επιπλέον, αγγλική και γαλλική νομολογία.
|
Πλήρες Κείμενο (σε Acrobat pdf) -
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία
-
|
Παπαγεωργίου Αναστασία
Τα Χρηστά Ήθη ως Συνταγματική Αρχή [Προπτυχιακή Εργασία]
|
Η δημοσίευση υπ' αριθμόν 19 προστέθηκε τον Ιανουάριο του 2004.
Λήμματα: Χρηστά Ήθη, βλ.Ήθη Χρηστά -
Παραπομπή: www.greeklaws.com/pubs/results.php?id=19 Προσοχή: προσωρινή παραπομπή - η βάση θα μεταφερθεί άμεσα (μόλις λήξει η δοκιμαστική λειτουργία) σε υπολογιστή του Πανεπιστημίου Αθηνών |
Περίληψη:
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
1. Ηθική: έννοια της ηθικής ως πηγής του δικαίου και διαφορές της από το δίκαιο
2. Η κοινωνική ηθική
3. Τα χρηστά ήθη: ιστορική αναδρομή της έννοιάς τους και πως ορίζονται στην σημερινή έννομη τάξη
4. Τα χρηστά ήθη όπως αποτυπώνονται στο Σύνταγμα
4.1 Θεωρητική διαμάχη ως προς την έκταση των περιορισμών
4.2 Τα όρια των περιορισμών
4.3 Η ρύθμιση του άρθρου 5 παρ.1Σ
4.3.1. Ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας μέσω της ελεύθερης άσκησης του επαγγέλματος της πορνείας και κατά πόσο προσκρούει στα χρηστά ήθη
4.3.2. Το ζήτημα της δυνατότητας επιλογής φύλου των τέκνων και της αναπαραγωγικής κλωνοποίησης
4.3.3. Το ζήτημα των βιοτεχνολογικών εφευρέσεων
4.4 Η ρύθμιση του άρθρου 13 παρ.2Σ
4.4.1 Υπόθεση της προβολής κινηματογραφικής ταινίας που προσβάλλει το θρησκευτικό συναίσθημα
4.4.2 Υπόθεση του κωλύματος εκλογιμότητας Ιμάμη ως θρησκευτικού λειτουργού της μουσουλμανικής θρησκείας
4.4.3 Το ζήτημα της καύσης των νεκρών
5. Τα χρηστά ήθη όπως αποτυπώνονται στο αστικό δίκαιο
5.1 Η ρύθμιση του αρ.33ΑΚ
5.2 Η ρύθμιση του αρ.178ΑΚ
5.3 Η ρύθμιση του αρ.179ΑΚ
5.4 Η ρύθμιση του αρ.281ΑΚ
5.5 Η ρύθμιση του αρ.919ΑΚ
5.6 Η ρύθμιση του αρ.16ΕισΝΑΚ
6. Τα χρηστά ήθη όπως αποτυπώνονται στο ποινικό δίκαιο: άρθρο 308ΠΚ
7. Τα χρηστά ήθη όπως αποτυπώνονται στην πολιτική και διοικητική δικονομία: άρθρα 116ΚΠολΔ και 42ΚΔΔ
8. Συμπέρασμα
9. Κατάλογος και περίληψη δικαστικών αποφάσεων
10. Βιβλιογραφία
|
Πλήρες Κείμενο (σε Acrobat pdf) -
Περιεχόμενα -
Βιβλιογραφία -
Νομολογία
-
|
|